Okavango delta

21 oktober 2019 - Gweta, Botswana

Gisteren naar de Ovakango delta gegaan. We werden om half 8 ‘s morgens opgehaald met een grote jeep. We waren met 6 personen. Het eerste half uur reden we op een asfaltweg en daarna werd het een hobbelige zandweg. Onvoorstelbaar, wat een stuurmanskunst voerde de chauffeur uit. We werden toen nog een uur door elkaar gerammeld. Kwamen toen aan bij de Okavango delta waar we met een mokoro zouden gaan varen. Dat was een paar jaar geleden nog een uitgeholde boomstam, maar om bomen te sparen varen ze nu met polyester boten. De Okavango delta is een van de meest bijzondere natuurgebieden ter wereld. Dit moerasgebied wordt gevoed door de Okavango rivier, een 1600 km lange rivier die ontspringt in het hoogland van Angola, zuidwaarts stroomt door de Namibische Caprivi Strip en uitmondt in de Kalahari. De Okavango rivier is tot in het uiterste noorden van Botswana een normale tropische rivier. Maar dan stuit zij op een zogenaamde panhandle (pannesteel) en vertakt in tal van stromen. De hierdoor gevormde binnenland delta (15.000 vierkante km) is de grootste ter wereld en bestaat uit een systeem van rivieren en stroompjes, beboste eilanden, riet-, lelie- en papyrusvelden,grasvlakten en savanne. Nijlpaarden, krokodillen, slangen, schildpadden, enz. Heel veel verschillende soorten bomen, waaronder de baobab en soorten acacia’s. Veel insecten en vogels. Toen we bij de delta aankwamen zagen we meteen al twee olifanten in het water staan. Geweldig. Toen rond gaan varen . We zaten met ons tweeën in een boot en de stuurman die ons al bomend de delta liet zien. Op afstand zagen we nijlpaarden en later nog heel dichtbij een olifant. We waren heel gelukkig zei de stuurman want zo dichtbij zie je de olifanten meestal niet. Halverwege aan land en gaan wandelen om nog meer dieren te spotten maar het was te heet en we zijn teruggegaan en hebben onder een grote boom heerlijk in de schaduw zitten lunchen wat we mee gekregen hadden. Daarna teruggevaren en weer anderhalf uurtjes de jeep de wind was zelfs bloedheet en teruggekomen meteen gaan zwemmen. Vanmorgen vertrokken en nu hebben we een prachtige lodge voor twee nachten. Het is hier bloedheet, eigenlijk te warm en dat is jammer maar we genieten wel volop. Toen we vandaag reden zagen we ineens aan de kant van de weg een aantal giraffes en later een olifant. Het blijft bijzonder. Hopen dat jullie het ook allemaal goed maken. Wij hebben het hier geweldig ondanks de hitte en het stof. Veel liefs van hier.

1. Goos:
    21 oktober 2019
    Jammer dat het zo heet is blij jullie. Maar gelukkig toch veel gezien.
  2. Anneke Zee:
    21 oktober 2019
    Mooi verhaal weer en wat maken jullie een hoop mee...zitten alle ingewanden nog op z'n plaats?😂
    Hier is het lekker koel en veel,heel veel regen. Jullie hebben weer een mooi plekje.
  3. Wim & Aggi:
    22 oktober 2019
    Leuk om jullie te volgen! Wat doen jullie veel indrukken op.Leuke foto's Goede reis verder en we lezen wel weer het volgende verhaal.
  4. Thom de Vries:
    22 oktober 2019
    Fijn dat jullie het naar de zin hebben ondanks de warmte. Zo te horen hebben jullie heel wat gezien. Wat een mooie lodge en leuke foto's. Liefs van hier. Tot het volgende verhaal